Naukowcy w potrzebie – nowa propozycja NAWA
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2025-05-19
Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej (NAWA) została powołana m.in. w celu umiędzynarodowienia polskiej nauki i wzmocnienia w jej ramach współpracy międzynarodowej. Niedawno agencja ogłosiła nowy program – Naukowcy w potrzebie. Na czym polega i do kogo jest skierowany?
Program zakłada wsparcie cudzoziemców posiadających co najmniej tytuł doktora, obawiających się o swoje życie i zdrowie w kraju pochodzenia. Z inicjatywy będą mogli skorzystać ci naukowcy, którzy objęci są w Polsce ochroną międzynarodową (w formie statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej) oraz posiadający kartę pobytu. Pomoc ma na celu umożliwienie takim osobom kontynuowanie kariery badawczej w bezpiecznych realiach.
O środki z programu mogą ubiegać się zatrudniające naukowca instytucje, będące podmiotami, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1-7 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym:
- uczelnie,
- federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki,
- Polska Akademia Nauk,
- instytuty naukowe PAN,
- instytuty badawcze,
- międzynarodowe instytuty naukowe, działające na terenie RP,
- Centrum Łukasiewicz,
- instytuty działające w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz,
- Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego,
- Polska Akademia Umiejętności.
Mogą one liczyć na dofinansowanie wynagrodzenia przez dwa lata pracy naukowca na pełnym etacie. Aplikując do programu, potencjalny beneficjent zobowiązuje się do zatrudnienia cudzoziemca przez wspomniany okres. Jeśli w trakcie trwania projektu zmniejszony zostanie wymiar etatu, lub skróceniu ulegnie okres zatrudnienia, to przyznana kwota zostanie pomniejszona proporcjonalnie. Instytucja zatrudniająca naukowa ma zagwarantować mu miejsce pracy i stabilne warunki do rozwoju kariery naukowej, a także zasoby niezbędne do realizacji projektu oraz wsparcie w ubieganie się przez niego o granty badawcze.
Kolejnym obowiązkiem instytucji ubiegającej się o dofinansowanie jest zapewnienie cudzoziemcowi opiekuna, czyli osoby wyznaczonej do współpracy i wspierania go. Dodatkową formą pomocy ze strony NAWA jest wypłata dodatkowego świadczenia przeznaczonego właśnie dla tej osoby.
Nie później niż 30 dni po rozpoczęciu realizacji projektu należy złożyć w systemie teleinformatycznym NAWA kopię umowy o pracę (lub aneksu wraz z umową o pracę, której dotyczy) z naukowcem. Dodatkowo beneficjent jest zobowiązany do składania poprzez wspomniany już system – w porozumieniu z naukowcem – raportów z realizacji projektu.
Raport częściowy składany jest nie później niż w ciągu 14 dni za okres 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia projektu. Jego akceptacja jest warunkiem przekazania kolejnej płatności. Natomiast raport końcowy należy przedłożyć nie później niż 30 dni od daty zakończenia projektu wskazanej w umowie. Zatwierdzenie tego raportu jest warunkiem poprawnego rozliczenia realizacji projektu.
W przypadku takiej konieczności, beneficjentowi przysługuje prawo do odwołania się od rozstrzygnięcia NAWA w zakresie oceny raportu w ciągu 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania takiej informacji w systemie teleinformatycznym NAWA.
W ramach programu uprawnione są działania umożliwiające kontynuację kariery naukowej cudzoziemców, polegające na:
- prowadzeniu badań naukowych lub prac rozwojowych;
- pozyskaniu materiałów do pracy naukowej lub publikacji;
- odbyciu stażu podoktorskiego.
Dodatkowo, wyłącznie jako uzupełnienie wskazanych działań, także inne formy aktywności naukowej lub akademickiej, w tym prowadzenie zajęć dydaktycznych.
Wniosek, składany przez uprawniony podmiot, powinien uwzględniać cele projektu, jego znaczenie dla rozwoju kariery naukowca, korzyści dla jednostki zatrudniającej oraz zakres wsparcia ośrodka goszczącego dla planowanych działań.
Powinien być on wypełniony po polsku, natomiast sekcje merytoryczne mogą być uzupełnione zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Aplikacja powinna zawierać skan dyplomu potwierdzającego nadanie stopnia doktora uczonemu z zagranicy. Powinien on zawierać urzędowe poświadczenie tłumaczenia na język angielski lub polski (jeśli językiem oryginału jest inny język). Do ubiegania się o finansowanie nie jest wymagana nostryfikacja. Wymagane jest także podanie numeru i daty ważności posiadanej przez niego karty pobytu. Złożone dokumenty będą podlegać ocenie formalnej i merytorycznej – Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej zastrzega sobie na to okres trzech miesięcy.
Wnioski należy składać za pomocą systemu teleinformatycznego NAWA. Nabór ma charakter ciągły – są one przyjmowane na bieżąco, począwszy od 14 kwietnia 2025 do 15 grudnia 2025 roku, do godz. 15:00. Na wsparcie dziesięciu wybranych projektów w 2025 roku przeznaczono niemal 4,4 miliona złotych (kwota ta może ulec zmianie).
Szczegóły odnośnie do naborów i kryteriów oceny wniosków, wysokości dostępnego dofinansowania, a także wymagane załączniki znajdują się w ogłoszeniu o naborze. Informacje udzielane są także mailowo i telefonicznie:
nwp@nawa.gov.pl
+48 22 390 35 69
Adam Utko (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Źródło:
The Results are in: The UK’s four-day week pilot, Autonomy Research Ltd
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:

O sygnalistach, czyli kim jest whistleblower? Sygnalista to dość tajemnicze określenie osoby, która działa w celu eksponowania nieprawidłowości w różnych sferach życia, w tym pracy. Jakie są genezy tego zjawiska i najgłośniejsze przypadki tego typu działań na świecie?

Jak rozwijamy kompetencje zawodowe i osobiste, przynosząc nowe spojrzenie na rynek pracy w Polsce Aby skutecznie rozwijać kompetencje zawodowe i osobiste, niezbędne jest zrozumienie, że rynek pracy nieustannie się zmienia, a kluczowe umiejętności to nie tylko fachowa wiedza, ale również zdolności adaptacyjne, interpersonalne i gotowość do uczenia się przez całe życie. W artykule został omówiony aspekt, jak rozwój tych kompetencji może wpływać na naszą karierę oraz jak oddziałuje na rynek pracy w Polsce.

Najlepsze miejsca pracy w Polsce w 2025 r. Przyjazne środowisko pracy, w którym wszyscy pracownicy są traktowani sprawiedliwie, widzą możliwości rozwoju zawodowego i wierzą w sens swojej pracy. To cechy, które charakteryzują najlepsze miejsca pracy. Które firmy trafiły na listę „Najlepszych Miejsc Pracy Polska 2025”? Przedstawiamy ranking.

Pokolenie Z a pierwsze dni w pracy Onboarding, czyli proces wdrażania do firmy nowego pracownika, to coś więcej niż tylko zapoznanie się z firmą i obowiązkami. Jak na pierwsze dni w nowej pracy patrzą młodzi ludzie (pokolenie Z)? Odpowiadamy.

Czterodniowy tydzień pracy – czy to realne? Wraz z nastaniem nowego roku wielu z nas sięga po kalendarz i wertuje karty w poszukiwaniu potencjalnych długich weekendów. A co jeśli już niedługo będzie nam przysługiwać prawo do trzech dni wolnych w tygodniu?

Priorytety zawodowe młodych pracowników Każdy pracownik ma swoją listę priorytetów zawodowych. Dla jednych najlepszym środkiem motywującym są pieniądze. Dla innych jest to rozwój zawodowy, a jeszcze inni wskażą np. równowagę między pracą a życiem osobistym. Jak na priorytety zawodowe zapatrują się młodzi pracownicy? Czy dla osób z pokolenia Z najważniejsze jest wynagrodzenie, czy może coś innego, np. możliwość pracy zdalnej? Czy zetki są idealistami, czy twardo stąpają po ziemi? Odpowiedzi na te pytania przynosi badanie „Work War Z”. Oto najważniejsze wnioski.

Praca a benefity. Jak pracodawcy przyciągają pracowników? Niedobór kandydatów na rynku i rywalizacja o specjalistów sprawiają, że pracodawcy na różne sposoby pragną przyciągnąć wykwalifikowanych pracowników do siebie. W ogłoszeniach o pracy często napotyka się na wzmianki o różnego rodzaju dodatkowych korzyściach, niekoniecznie materialnych. Jakie benefity stają się powszechne, a jakich poszukują pracownicy w miejscu pracy?

Szkolenia przyszłości Szkolenie się, czyli rozwijanie wiedzy i umiejętności, to niezwykle istotny aspekt kariery zawodowej. Zwłaszcza w tak dynamicznie zmieniających się czasach nowości technologicznych, ze sztuczną inteligencją (AI) na czele. Jak powinny wyglądać innowacyjne szkolenia i czy firmy z sektora usług rozwojowych będą w stanie nadążyć za zmianami?